Sunday, November 30, 2008

Apa Nak Jadi Dengan Politeknik dan Klj Komuniti

Politeknik ditubuhkan sebagai sebuah Institusi pengajian tinggi yang bertujuan untuk melahirkan juruteknik dan pekerja mahir peringkat pertengahan untuk keperluan kilang dan industri. Sasaran pelajar yang memasuki politeknik adalah mereka mereka yang berkelepasan SPM. Namun kebanyakan yang memasuki politeknik adalah pelajar yang gagal melanjutkan pengajian ke Universiti. Jadi politeknik berfungsi sebagai penapis bagi golongan pelajar ini, manakala bagi mereka yang lain yang tidak berjaya memasuki politeknik, terdapat Institusi latihan teknikal yang lain seperti Kolej Komuniti, ILP dan IKBN. Sistem pendidikan sebegini dibuat supaya tidak ramai lepasan SPM yang tercicir.

Setiap tahun KPTM menerima lebih 100,000 pemohon daripada lepasan SPM untuk ditempatkan di seluruh IPTA. Dari jumlah ini KPTM mengambil tidak lebih daripada 20,000 untuk ditempatkan di politeknik seluruh negara. Kebanyakan kursus yang ditawarkan di politeknik adalah dari bidang teknikal seperti Kejuruteraan Awam, Elektrik dan Mekanikal. Selain dari itu terdapat juga kursus dibidang perniagaan dan perakaunan selain kursus kursus minor yang lain di peringkat sijil dan diploma. Malah baru baru ini telah dijalankan juga kursus diperingkat diploma lanjutan.

Di masa yang lalu, graduan politeknik menjadi pilihan utama kilang2 untuk mengisi jawatan juruteknik dan jawatan separa mahir. Bagaimanapun keadaan iklim ekonomi sudah pun berubah sekarang ini maka makin kuranglah peluang2 kerja untuk graduan politeknik dewasa ini. Perubahan dalam sektor industri gagal diikuti oleh politek menyebabkan graduannya tidak laku di pasaran. Dengan pengurusan politeknik yang lemah serta korup, korikulum dan silibus yang sudah ketinggalan zaman, pensyarah yang tidak cekap, mantap, mahir, tiada komitmen menyebabkan mutu graduan politeknik sekarang ini dapat dipertikaikan. Apa nak dibuat dengan pemegang sijil/diploma ini yang jelas lemah dalam komunikasi dalam bahasa malaysia dan juga bahasa inggeris, tidak paham konsep asas yang diajar di politeknik, tidak tahu bertanya soalan, belajar sendiri dan juga bersosial.

Walaupun tujuan asalnya adalah untuk membekalkan tenaga kerja separa mahir untuk industri, namun terdapat dalam 15% dari pelajar lepasan politeknik melanjutkan pengajian ke Universiti selepas tamat pengajian samada dari peringkat sijil atau diploma. Ada masalah yang timbul bila pelajar ini berada di Universiti. Dikatakan mereka tidak dapat berada seiringan dengan pelajar pelajar lain. Ramai dari mereka yang ketinggalan dan tercicir. Jurang perbezaan antara pelajar lepasan politeknik dan pelajar lain (samada dari matrikulasi atau diploma dari IPT lain) dari segi pencapaian akademik sangat besar. Banyak universiti telah highlight keadaan ini sehinggakan terdapat sebuah IPTA baru baru ini telah menutup permohonan dari pelajar politeknik disebabkan oleh kualiti graduan yang begitu rendah.

Pengalaman terbaru saya berurusan dengan pihak pengurusan atasan politeknik amat mengecewakan. Mengikut rekod pihak syarikat kami telah banyak memberi peluang untuk menjalani latihan industri atau praktikal. Antara politeknik yang terlibat ialah politeknik Ipoh, Seberang Perai, Kota Bharu dan juga Polimas. Bagaimanapun pada pertengahan tahun ini pihak kami menerima 3 permohonan praktikal dari pelajar politeknik kulim dan 5 permohonan dari Kolej Komuniti Arau. Seperti biasa semuanya berjalan lancar pada bulan pertama dan kedua latihan. Pada bulan seterusnya para pelajar mula menunjukkan sikap negatif mereka. Pelbagai masalah mula timbul, antaranya masalah disiplin, tak minta belajar, tak memberi kerjasama dan lain2 lagi.

Memang diketahui latar belakang pendidikan mereka ini yang agak lemah sebab itulah hanya diterima masuk ke politeknik dan klj komuniti sahaja. Bagaimanapun ini bukanlah alasan untuk mereka tidak berjaya dalam hidup. Semasa temuduga permohonan praktikal diadakan pihak kami telah jelaskan perkara ini. Jika para pelajar tidak yakin mereka itu boleh berjaya maka mereka tidak akan berjaya. Pemikiran yang negatif itu mungkin disebabkan oleh persekitaran keluarga, sekolah dan politeknik yang gagal memotivasikan semangat mereka untuk berjaya. Mereka hanya fikir cukup makan sahaja, belajar kat politeknik, lulus dapat diploma dan cari kerja yang ala kadar sahaja. Pemikiran yang sempit , mindset yang ketinggalan zaman menyebabkan mereka tidak nampak peluang2 besar yang lain selain menjadi seorang pekerja.

Bagi saya masalah ini menunjukkan kelemahan dan kegagalan sistem pendidikan di negara ini. Ramai pelajar yang tak nampak kehebatan masing2. Prestasi dan masa depan mereka di ukur dengan keputusan peperiksaan sahaja. Mereka tidak belajar dari sejarah yang membuktikan ramai orang yang berjaya dan kaya terdiri dari mereka yang masuk universti. Lihat sahaja Syed Mukhtar Al Bukhary, Richard Branson dan juga Bill Gate. Sebenarnya para pelajar yang tidak mendapat gred yang baik dalam peperiksaan SPM/STPM lebih mudah dibentuk dan dibimbing berbanding mereka yang lulus cemerlang yang semestinya merasakan mereka lebih pandai dan hebat.

Akan tetapi diatas kelemahan pihak pengurusan dan pensyarah Politeknik dan Klj Komuniti para pelajar menjadi golongan bodoh dan sombong. Dah la bodoh malah tak sedar diri yang mereka perlukan perubahan, perlu belajar bersungguh untuk berjaya. Para pensyarah telah gagal untuk menyedarkan diri para pelajar mengenai siapa diri mereka, apa misi dan visi dalam hidup mereka. Rata-rata pelajar yang datang untuk menjalani latihan industri tidak mempunyai matlamat hidup. Jadi apa yang mereka ada? Apa yang mereka bawa untuk menjalani latihan industri? Jawapannya tiada apa pun, kosong. Malah mereka tidak faham objektif latihan industri dan bagaimana ianya dijalankan, prosedur2 dan undang2 dan sebagainya.

Saya yakin pihak pengurusan dan juga pensyarah gagal menjalankan tanggungjawab mereka. Apabila pihak kami adukan kepada pihak berkenaan iaitu unit latihan industri, tiada sebarang tindakan berkesan dan kerjasama diberikan secara professional. Mereka bersikap acuh tak acuh, tidak serius dalam menyelesaikan masalah para pelajar , menyembunyikan masalah dan bersikap tidak ambil peduli. Akan tetapi bila para pelajar membuat aduan, mereka terus percaya bulat2 tanpa membuat sebarang siasatan. Beginilah sikap tidak bertanggungjawab kakitangan politeknik dan klj komuniti berkenaan. Kesungguhan pihak kami untuk membantu melatih pelajar berkenaan tidak dihargai langsung. Sebab itulah ramai syarikat2 swasta tidak mahu memberikan tempat kepada para pelajar politeknik dan klj komuniti untuk menjalani latihan industri kerana sikap mereka yang tidak bersungguh-sungguh untuk belajar.

Yang jelas, tak ramai syarikat yang mempunyai kemudahan lengkap untuk melatih para pelajar praktikal. Ramai pelajar yang ditempatkan di syarikat yang tidak sesuai menyebabkan mereka merugikan masa hingg 6 bulan tidak dapat belajar, tiada pendedahan kepada alam pekerjaaan dan tidah mendapat pengalaman kerja. Syarikat kami mempunyai keupayaan, pengalaman dan kemahiran untuk melatih para pelajar untuk mencapai tahap tertinggi dalam hidup mereka dengan syarat mereka bersedia untuk berubah , berminat untuk belajar dan bermatlamat menjadi seorang yang hebat dan berjaya. Malangnya para pelajar berkenaan telah sesat dalam hidup mereka, tidak tahu menilai yang mana yang betul dan yang mana yang salah. Tidak mahu keluar dari zon selesa kehidupan mereka, tidak mahu mengubah status quo, tak mahu bersusah payah mencari ilmu dan pengalaman yang baru.

Terdapat satu lagi kes yang melibatkan pengarah politeknik kulim yang emosional dan menyalahgunakan kuasanya dengan menghantar adik beliau untuk mengugut saya supaya jangan melaporkan masalah2 para pelajarnya ke Kementerian Pendidikan Tinggi. Tidak pernah lagi berlaku perkara sedemikian dalam sejarah kami melatih pelajar praktikal. Saya tidak takut tetap agak terkejut kerana seorang pengarah membuat tindakan bodoh dan bangang seperti itu. Sepatutnya beliau mengambil tindakan disiplin kepada para pelajarnya yang membuat kesalahan semasa latihan industri di syarikat kami.

Inilah akibatnya apabila kerajaan dipimpin untuk orang yang tidak patut jadi pemimpin. Kebanyakan pemilihan kakitangan awam untuk jadi ketua dan pengarah dipengaruhi oleh faktor nepotisme dan korupsi. Kakitangan yang patut jadi ketua tidak lantik dan yang tidak layak jadi ketua telah dilantik jadi ketua. Jadi untuk itu saya berpendapat perlu diadakan reformasi dalam pengurusan dan pentadbiran kerajaan.

Akhir sekali kepada pengarah politeknik kulim saya syorkan ada supaya meletak jawatan segera kalau sudah tidak berupaya menjadi pengarah, tak perlu membazirkan duit rakyat sahaja untuk membayar gaji anda. Kepada pensyarah2 berkenaan, sila buat perubahan, kerja sungguh2, perihatin masalah pelajar dan bersedia menyelesaikan masalah pelajar dengan berkesan. Kalau tidak sila letak jawatan, cari kerja lain yang lebih relak.

56 comments:

i..me..myself said...

Jangan salahkan pentadbiran ipts,ipta,kolej mahupun poli..anda tak berpuashati mungkin kerana anda rasa pelajar-pelajar tersebut tidak mampu mengikut arahan-arahan gila anda....ADAKAH PATUT SEORANG PELAJAR PRAKTIKAL DIARAH MENYIASAT NAJIS?...DITANYA BERKENAAN MUNAKAHAT DAN POLIGAMI?....pelajaran tersebut telah kami ajarkan kepada mereka di poli,kolej,ipta,ipts hatta di surau dan masjid.keseimbangan dunia dan akhirat perlu ada tetapi ada batasnya. menjadi tanggungjawab kami untuk membela nasib pelajar dibawah jagaan kami dan kami juga bukanlah membuat tuduhan membuta tuli tanpa ada bukti dan saksi.

Azizen MdNor said...

Jangan tuduh apa yg anda tidak dapat maklumat yg lengkap. Jangan dengar sebelah pihak saja, saya yakin awak ni lecturer yg sasau, mkn gaji buta. Pihak kami ada video aktiviti2 yg kami jalankan semasa latihan praktikal. Ni bukan kerja gila TAPI kreatif, think out of the box, siasat mcm CSI. Kat tempat lain mana dapat mcm apa yg kami ajar. Kalau org mcm awk memang la nmpk yg negatif saja sbb dari kecik tak diajar berfikiran kreatif dan kritikal. Kalau tak mampu jadi lecturer baik letak jawatan. Buat prabis duit rakyat saja. Berkenaan poligami apa masalahnye? Itu isu yg kami gunakan utk testing EQ pelajar. Lain kali kalau nak siasat laporan atau aduan pelajar anda sila turun padang, jgn dok siasat kat pejabat saja. bukti2 dan saksi2 lagi banyak kat tempat kami. cuba check blog pelajar2 yang dah datang praktikal kat syarikat kami. sebelum datang perkataan 'blog' pun tak paham. Kami ajar dari basic, kat poli dgn klj komuniti tak diajar kata mereka. Kalau diajar pun mereka tak paham, pensyarah yang ngajar pun tak faham apa yang diajarnya. Apa cerita beb? Ketam nak ajar anak dia jalan lurus ka? .....
Ps - para blogger lain sila bg komen anda.

ANWAR BAKHARI said...

testing...

ANWAR BAKHARI said...

Assalamualaikum wth

My name is ANWAR BAKHARI. I am Entrepreneur,trainer. My blog is http://anwrcs.blogspot.com

This is my comment.I also involved in giving the training to your students. From my observation is they lack clarity.I know from my experience as a student in a university, lecturers dont teach me clarity.When I grow as entrepreneur Iknew that if you lack clarity you cant excel or reach success. To most of us clarity is money.This is misunderstanding.If you see money as clarity you can not produce students who have clarity. What is clarity ? Clarity is having the understanding of why we are created in this world and how we can deliver the message of the truth. You need understanding and delivery skills. You need leadership and communication. You need AlQuran and AsSunnah. Think it over. Wallahu wa'lam. Thanks

Azizen MdNor said...

Terima kasih Mr Anwar atas komen anda. Ternyata i..me..myself tidak paham article yg sy tulis. Isu yg sy timbulkan disini ialah kelemahan kakitangan politeknik dan klj komuniti dlm melaksanakan tanggungjawab mereka utk mendidik, mengajar dan melatih pelajar2 yg rata2nya agak lemah dalam akademik (IQ) tetapi mempunyai potensi dlm bidang lain seperti bisnis, sukan, artis, vokasional dan lain2. Dia nak jadi pembela kpd pelajar2nya yg bermasalah, tidak mahu membantu menyelesaikan mslh mereka. Dia tak paham objektif latihan praktikal. Sebenarnya kebanyakan pelajar akan banyak blajar dengan berkesan waktu menjalani latihan berbanding belajar kat dalam kelas di politeknik atau klj komuniti. Mengimbas kembali pengalaman sy praktikal di Johor, KL dan Terangganu lagi mencabar. Terpaksa tidor kat rumah kongsi bersama mat2 indon. Dilayan mcm mat indon. Tapi demi mencari ilmu, kemahiran dan pengalaman sy tak de buat komplen dan minta tukar kat pensyarah. Budak2 zaman sekarang terlalu dimanjakan, mula di rumah, sekolah dan kolej mereka dimanjakan, inilah yg menyebabkan mereka tidak matang, tak mampu berdikari, tak ada matlamat hidup, dan tiada cita2 tinggi. Bagi sy pensyarah wajib menjalankan tanggungjawab mereka utk memastikan pelajar2 berkenaan mempunyai mindset yg sesuai dan compatible dgn alam pekerjaan sebenarnya sebelum mereka diberi sijil atau diploma. Jika tidak mereka ini hanya akan menjadi sampah yg mempunyai sijil/diploma tetapi tidak ada apa2 nilai utk industri, tidak sesuai menjadi seorang pekerja, apatah lagi menjadi seorang berjaya. Juga apa yg sy perhatikan kebanyakan pelajar2 yg dihantar utk menjalani latihan industri masih tidak matang dan bersedia. mereka sepatutnya dismbg latihan di kolej sehingga mereka bersedia barulah mereka dibenarkan menjalani latihan industri. Jika tidak mereka ini hanya blh lulus latihan tapi tidak mencapai objektif latihan industri.
www.azizen.com

Admin said...

Salam... Maaf andai bicara saya agak terlewa kerana saya baru tahu tentang tulisan awak ini :-)

Pertamanya, saya memberikan pandangan dari apa yang telah saya baca ke atas tulisan anda. Keduanya, saya merupakan bekas pelajar politeknik (alumni) dan bekas perwakilan pelajar di tempat saya belajar dahulu. :-)

Apa yang saya dapat simpulkan di sini, anda sendiri tidak berfikir di luar kotak. Anda tidak melihat sesuatu isu dengan sangat meluas. Dan saya dapat rasakan anda seorang yang berfikiran negatif. Maaf andai anda terasa, tetapi itulah yang perlu saya katakan. :-)

Sebelum anda berbicara tentang sesuatu perkara, anda perlu melihat asasnya terlebih dahulu. Apakah kerana pelajar itu malas dan tidak berdisiplin, maka pensyarah perlu dipersalahkan? Tidak. Pensyarah telah menjalankan amanah mereka sebaik yang mereka mampu lakukan. :-)

Anda mempunyai keluarga? AnaK? AdiKBeradik? Apakah anak2 anda atau adikberadik anda ke semuanya berjaya dan tidak mempunyai masalah sama ada dari segi disiplin ataupun yang lain2? Jika ada, adakah anda mahu menyalahkan ibubapa anda? Atau anda mahu menyalahkan diri anda? Perlu diingat, kita tidak perlu menuding jari menunjukkan siapa yang salah. Sebaliknya kita perlu membuka minda, memberi idea/pandangan yang bernas sesuai dengan keadaan ketika ini. :-)

Sebelum anda membalas kata2 saya, pastikan anda membaca tulisan saya dalam keadaan tenang dan aman. Itu saja pesan saya. Terima kasih :-)

Adam Agrofarm Sdn Bhd said...
This comment has been removed by the author.
Mazni Maisya said...

mengapa harus salahkan pentadbiran poli@klj komuniti... sedangkan ape yg blaku ade la sikap pelajar itu sendri... pkara ini bukan saja blaku pada poli@kolej shj.. u & kolej2 lain juga..bygkan sekiranya, 1 kuliah mempunyai pelajar sekitar 20-30 org..mampukah setiap pensyarah mengawasi dan membentuk mereka,sedangkan pensyarah juga dibebani tugas2 lain.. sekiranya saudara azizen mempunyai ramai anak 10 orang contohnya, tidak mungkin anda mampu menumpukan 100% kepada mereka..pasti ade sesuatu perkara yang terlepas pandang.... sekiranya sudah berkali-kali menasihati tp manusia itu tidak berubah, itu mmg sikap azali manusia..jangan hanya mampu menunding jari sahaja hanya denga beberapa pemerhatian yg anda buat...

reez said...

satu post yang menarik dan begitu terus dan telus saya rasa..

tapi tak bleh la nak blame semua sekali sebab dalam setandan pisang,bukan semuanya busuk..

apa yang saudara post itu memang ada benarnya..saya dapat lihat sendiri kerana saya sendiri merupakan salah seorang pelajar politeknik.Apa yang saya dapati memang ada benarnya apa yang saudara tegaskan mengenai sikap pelajar itu sendiri di poli..tapi bukannya semua..

agak menyedihkan juga la bila ada pelajar yang sambil lewa masa belajar dan ramai yang hanya menghabiskan duit loan untuk membeli perkara yang tidak perlu spt hp,tgk wayang,shopping dll..

tapi ada yang gigih belajar dan dapat capai apa yang mereka inginkan mengikut course mereka.Mungkin perlu ditingkatkan lagi syarat kelayakan supaya calon di politeknik lebih berkualiti dan berketerampilan..sahsiah mereka di perlu dibentuk..patut ada interview sebelum masuk poli..baru la kita tahu sdikit sebanyak akan attitude seseorang pelajar tersebut..:D

saya tidak salahkan saudara berikutan post saudara ini,saya tahu,saudara terkilan dengan suasana sekarang dan yang saudara lihat itu memang ada benarnya..

Azizen MdNor said...

Kpd mr nice...
sy rasa awk tak baca dgn teliti artikel tu. bagi sy awk adalah 1 bukti produk keluaran politeknik yg kurang berkualiti. Jika awk kata sy ni tidak berfikiran di luar kotak dan berfikiran negatif ternyata anda SILAP. sy tidak terasa apa2 pun sbb sy ni memang seorang yg berfikiran terbuka dan positif. sy tak kata semua pensyarah dan kakitangan politeknik tidak bagus. ada yg bagus dan ramai yg tidak bagus. dalam kes ni, sy sendiri yg perg ke Politeknik Kulim berjumpa pensyarah utk bincangkan mslh2 pelajar tersebut. Malangnya pensyarah terbabit tidak mahu menyelesaikannya, terus lari dari mslh dengan transfer pelajar2 berkenaan ke tempat lain. sy bukannya terus menyalahkan pensyarah terbabit tanpa berusaha utk bertemu, berbincang dan mencari jalan penyelesaian secara professional. Sepatutnya pensyarah dan kakitangan politeknik yang terlibat harus datang ke syarikat kami utk menyelesaikan mslh2 pelajar2nya bukannya pihak syarikat yg datang ke politeknik. Belum ada lg syarikat yg berusaha bersungguh2 dlm melatih pelajar2 praktikal seperti yg pihak kami lakukan. Berkenaan dgn anak2 dan adik bradik pula sy rasa anda telah terkeluar topik, dalam kontek ni kita berbicara berkenaan pihak pengurusan politeknik yg tidak mahu menyelesaikan mslh pelajar2nya. sy tak kata tak semua pelajar tak ada mslh2. setiap org ada mslh, sy ada mslh, anda pun ada mslh. Tony Robbin pernah berkata yg mslh itu sebenarnya diberikan kpd kita supaya kita dpt mengembangkan minda dan pemikiran kita, dgn kata lain mslh akan menjadikan kita lagi bijak dan pandai. sebab tu kita kena fikir dan cari jalan utk selesaikan mslh, bukannya lari dari mslh atau buat2 tak tau yg mslh tu ada. Jadi kesimpulannya disini sy menyalahkan pensyarah punca utama kes ini berlaku. Sy nasihatkan pensyarah2, kakitangan2 politeknik termasuk pengarah yg suka keja sambil lewa supaya letak jawatan dan cari kerja lain. Jgn disebabkan oleh kelalaian anda, nasib dan masa depan generasi muda akan datang menjadi gelap.
Fikir2kanlah sedalam-dalamnya..

"From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

The "nine dots" puzzle.
One of many solutions to the puzzle.Thinking outside the box is to think differently, unconventionally or from a new perspective. This phrase often refers to novel, creative and smart thinking.

To think outside the box is to eliminate false constraints when attempting to solve a problem.

This is sometimes called a process of lateral thought. The catchphrase, or cliché, has become widely used in business environments, especially by management consultants and executive coaches, and has spawned a number of advertising slogans.


[edit] Origin
The origin of the phrase is somewhat obscure. John Adair claims to have introduced the problem in 1969[1]. Management consultant Mike Vance has claimed that the use of the nine-dot puzzle in consultancy circles stems from the corporate culture of the Walt Disney Company, where the puzzle was used in-house.[2] Both Martin Kihn of Fast Company[3] and the Random House Word Mavens[4] agree that the phrase relates to a traditional topographical puzzle called the nine dots puzzle.

According to Kihn, consultants of the 1970s and 1980s tried to make their prospective clients feel inferior by presenting them with the puzzle. The challenge is to connect the dots by drawing four straight, continuous lines, and never lifting the pencil from the paper. The puzzle is easily solved, but only if you draw the lines outside of the confines of the square area defined by the nine dots themselves. Thus, the phrase "thinking outside the box" was born. The Word Mavens refer to Prof. Daniel Kies of the College of DuPage, who observes that the puzzle only seems difficult because "we imagine a boundary around the edge of the dot array.""

Azizen MdNor said...

"amane said...
mengapa harus salahkan pentadbiran poli@klj komuniti... sedangkan ape yg blaku ade la sikap pelajar itu sendri... pkara ini bukan saja blaku pada poli@kolej shj.. u & kolej2 lain juga..bygkan sekiranya, 1 kuliah mempunyai pelajar sekitar 20-30 org..mampukah setiap pensyarah mengawasi dan membentuk mereka,sedangkan pensyarah juga dibebani tugas2 lain.. sekiranya saudara azizen mempunyai ramai anak 10 orang contohnya, tidak mungkin anda mampu menumpukan 100% kepada mereka..pasti ade sesuatu perkara yang terlepas pandang.... sekiranya sudah berkali-kali menasihati tp manusia itu tidak berubah, itu mmg sikap azali manusia..jangan hanya mampu menunding jari sahaja hanya denga beberapa pemerhatian yg anda buat...
"
Ni sorang lg yg tak paham content dan context artikel tu. Mungkin ni sorang lg produk keluaran poli..
JIKa kita nak ubah sikap pelajar dari malas ke rajin, dari negative ke positif, dari lembab ke mantap, dari leka ke alert, ni semua tanggungjawab siapa? kalau pelajar2 ni ada kat politeknik, tu adalah tanggungjawab kakitangan POLITEKNIK, mereka dibayar gaji oleh kerajaan (termasuk duit sy skali) utk buat tanggungjawab ni, jika pelajar tu berada kat syarikat sy menjalani praktikal, tu ada tanggungjawab sy utk ajar, didik, bentuk utk UBAH semua tu. pelajar2 politeknik bukannya berumur bwh 17 thn lg, cara pengajaran harus disesuaikan dgn umur mereka. apa yg sy nmpk pensyarah layan mereka seperti budak2 tingkatan 5. sbb tu ianya tidak berkesan. sistem pendidikan politeknik di malaysia harus dirombak, byk kelemahan dan kekurangan. Jgn bg alasan sorang pensyarah tak blh kawal 30 org pelajar. Masa sy study kat USM sorang pensyarah blh kawal 300 org plajar. dgn teknik dan strategi yg berkesan, tiada yg mustahil. nmpknya pensyarah politeknik kena pergi blajar dgn pensyarah USM. baru blh cekap, mantap dan berkesan. berkenaan dgn alasan pensyarah ada byk tugasan2 lain, semua ni alasan, sorang pensyarah keja dia mcm cikgu - mengajar, jadi kena la fokus mengajar, ajar pelajar dia jadi insan yg terbaik. bknnya ajar pelajar takat pass exam shj. kalau nak diikutkan sibuk, semua org sibuk, sy lg sibuk. sy control 7 syarikat milik sy sendiri, online dgn offline. slalu travel ke oversea jumpa client dan biz partner, tapi sy masih ada masa utk mengajar pelajar2 yg datang praktikal. jadi kesimpualannya disini, jgn kita mencari alasan, apatah laku membuat alasan. Orang berjaya adalah org yg tidak mempunyai alasan utk berjaya, org yg gagal adalah org yg ada byk alasan utk tidak berjaya.
Fikir2kanlah.
Pengumuman : Robert Kiyosaki Live in KL 2009 - The Mines , 21-23 May 2009, tiket rm 2990 (sms 0174422761)
Tony Robbin Live In Singapore 2009 - Singapore Expo, ticket USD1990

Azizen MdNor said...

Yg reezluv ni bagus! nmpknya anda paham senario yg berlaku di politeknik dan ipt di Malaysia. RObert Kiyosaki pernah berkata :-
" There are 3 groups of people in the world, 1st - make thing happened, 2nd - watch thing happened, 3rd - asked what happened"
anda yg mn satu?
Sebenarnya majoriti orang yg hidup dlm dunia ni tak tau apa2. mereka tgk dgn mata dan dgr dgn telinga shj. mereka tak gunakan satu benda yg paling berkuasa dlm dunia yg diberikan secara percuma iaitu OTAK. kita hanya akan paham dan nmpk apa yg berlaku jika kita tgk dgn mata dan otak, dengar dgn telinga dan otak. skill pemikiran amat penting utk kita berjaya. apa yg berlaku dlm sistem pendidikan di malaysia ialah kita mengajar anak2 kita utk tidak berfikir. otak dianugerahkan tuhan utk kita gunakan utk berfikir, jika kita tak gunakan otak maka otak akan jd lemah dan lembab. walaupun kadang2 kita nmpk mereka sperti pandai menulis, berbahas dan bercakap, tetapi realitinya mereka ni bodoh. ini satu kenyataan. kita dpt tgk cara mereka menulis, cara mereka menyuarakan idea2 dan hujah2 mereka. sapa yg mkn petai akan berbaulah mulut mereka. berbalik kpd artikel diatas, sy amat bersetuju dgn pandangan reezluv, kita perlu berani mengaku salah kalau kita bersalah, berani menegur jika kita lihat sesautu yg tak kena, berani membawa berita buruk jika ianya benar2 berlaku. Org yg bertanggungjawab inilah yg akan menyelamatkan dunia ini. Apa yg sy dapat lihat punca utama yg sbbkan senario ini berlaku di politeknik dan ipta dimalaysia ialah kesilapan ahli politik buat keputusan. Kita juga silap pilih ahli politik utk jadi pemimpin kita. Ramai pelajar yg tidak layak msk U blh msk U, begitu juga dgn politeknik, ramai pensyarah yg tidak layak jadi pensyarah tidak diberhentikan atau tidak ditukar ke jawatan lain. Jadi apa yg kita dpt lihat skrg ni adalah kesan kesilapan2 lampau, yg telah kita lakukan 5-10 tahun yg lepas. DIzaman sy dulu utk msk USM memang saingan hebat, bukan calang2 plajar dpt msk USM, hanya yg terbaik di kalangan terbaik dpt msk USM. yg kurang skt dpt msk UPM, UKM, last skali ITM. Begitu juga dgn politeknik, kawan2 sy yg kurang skt pencapaian akedemik tapi mempunyai sikap yg bagus shj dpt msk politeknik pd masa tu (thn 1990an). yg ada mslh disiplin, kurang aktif ko-k jgn harap nak msk politeknik. Tapi apa yg berlaku skrg, sungguh senang nak msk politeknik, semua org blh msk, dekat2 nak fail spm pun blh msk, rekod disiplin atau ko-k tak diambik kira langsung. mengapa benda sebegini berlaku? apa yg tak kena?
fikir2kanlah
ps- minggu dpn sy akan berangkat ke jakarta dan bandung utk melawat universiti kat sana. utk pengetahuan semua, ranking universiti2 di indon lebih tinggi dari malaysia, begitu juga dgn thailand dan singapore.

ANWAR BAKHARI said...

My comment is anybody who wants to be successful must be a good thinker and a good learner. All people think and learn but they forget to think and learn good. You can do anything to be successful.But the quality of your thinking and learning matters.

ANWAR BAKHARI

Anwbakhcs REsources

seal said...

Assalamualaikum...
Adakalanya saya merasakan spt. mana yg encik rasakan, berkenaan kemasukan yg ‘ makin rendah’ ke Poly menyebabkan kemungkinan timbulnya masalah2 dr student ini.. Berkenaan berfikir diluar kotak, memang kalau saya sbg. majikan yg. mempunyai student praktikal, saya akan bertindak spt encik. Saya rasa, kerana pengambilan yg rendah ke Poly ni lah menyebabkan student2 Poly sukar utk. menyesuaikan diri mereka apabila ke Universiti dan ke alam pekerjaan, tidak seperti lepasan2 Poly pada dekad2 80-90an. Mungkin pengalaman lawatan akan datang encik ke Universiti dan Politeknik di Indonesia/Singapore boleh dikongsi disini bersama utk. tujuan renungan bersama. Saya juga kagum dengan semangat semua pensyarah Poly yg selama ini bertungkus lumus mendidik pelajar mereka, walhal ada segelintir pelajar mereka ini kadangkala merosakkan imej Poly itu sendiri.
Walaubagaimanapun, saya harap encik dapat memberikan komen kpd. pihak Kementerian Peng. Tinggi/Politeknik utk. penambahbaikannya.

Kevin Yap said...

saya setuju ngan azizen saya dah lah nak masuk politeknik bulan tujuh nie dah lah kat sabak bernam tempat perkampungan lagi tu...so saya mestilah nak lecturer and kakitangan di sana yang bagus..mestilah boleh memberi informasi dan idea yang bagus....ini kalau tak boleh fokus time mengajar dan tak boleh bahagikan kerja rumah ngan kerja di tempat mengajar susahlah begitu jadi tolonglah azizen tolong beri informasi yang anda kumpul ke kementerian pengajian tinggi kalau boleh ok.... bantulah negara anda dan anak2 kecil yang akan menjadi masa depan negara...

Unknown said...

tahniah dan syabas atas post anda Azizen MdNor.
satu pengalaman yg diceritakan secara telus, dan hak anda utk berbicara mengenainya.
rasanya tak perlu saya, sbg pensyarah kolej komuniti utk menceritakan masalah yg kami sendiri hadapi semasa mendidik anak2 di KK dan poli, bukan utk satu semester atau spjg tempoh praktikal, tp sejak kami mula berkhidmat di dalam "kotak" KK dan Poli. Ah, sehinggakan anda sendiri kelihatan begitu mahir dgn pengurusan dan urusan dlm bentuk fizikal dan ilmiah di KK dan Poli. tahniah sekali lagi.
Lupakan sejenak ttg permasalahan tuan dgn beberapa institusi KK dan poli di sekitar tempat tuan. Jelas kelihatan terdapat pengaruh emosi di situ hingga anda sendiri merasakan ia perlu didengari bagi meluahkan apa yg terbuku di hati. Tahniah kerana dapat membuat permasalahan in didengari walaupun sekadar di sini sahaja. Apa yg penting, dan telah tuan sendiri akui, itu adalah segelintir kes yg tuan hadapi dan tidak membuat generalisasi pada semua KK dan Poli.
Tp agak malang kerana saluran ini tidak sesuai dan tidak akan menyelesaikan apa2 masalah, dan tidak mustahil ia akan berulang dan terus berulang selagi tuan sekadar menulis ketidakpuasan hati di sini. Seperti kata pepatah bagai anjing menyalak bukit, jika tidak dilakukan ape yg sewajarnaya bagi menjadikan ia sekadar sejarah bagi tuan, maka tidak akan ada kesan kpd protes dan berontakan jiwa tuan disini.
Alhamdulillah kelihatan ada juga yg cukup rasional telah menyarankan tuan supaya menulis terus kepada yg bertanggungjawab dan dpt menyelesaikan masalah ini. Terima kasih atas cadangan anda yg lain utk cadangan mereka kpd tuan.
Apa yg sy sendiri nampak dgn jelas, ini adalah kes yg hanya didengari dari sebelah pihak tuan sahaja, dan tidak dinafikan ia berlaku di tempat lain, dan mungkin juga tidak. Tidak juga tuan wajar dipersalahkan, kerana ketidakmampuan tuan melihat isu ini secara mendalam. Kenapa? Kerana kuasa dan tanggungjawab tuan membatasi utk memahami pelbagai lagi isu dan permasalahan pelajar, hatta pelajar sekalipun. Namun kupasan dan bacaan tuan boleh dikira cukup baik, sekalipun tidak tepat pd beberapa fakta. Ah, itu hanya masalah picisan saja dan agak remeh utk dijelaskan.
Suka utk diceritakan disini, sbg pensyarah KK, kami sentiasa berusaha mempertingkatkan kemahiran baik ilmiah, sahsiah dan teknikal mahupun pengurusan sekalipun. Ya, mmg benar ada segelintir yg mengamalkan ignorance is bliss, mengambil sikap sambil lewa tetapi kami sentiasa cuba membekalkan ilmu dan pegetahuan yg baik kpd anak didik kami sbg persediaan kpd alam kerjaya kelak. Dan saya sendiri secara peribadi, berpuas hati dan sering sentiasa mempertingkatkan kemahiran yg diperlukan.
Pglaman bekerja di industri, mungkin salah satu kekuatan sy secara peribadi, dan pglman itu turut disampaikan kpd anak didik kami. Apa yg menarik, Alhamdulillah, semua anak didik sy kini telah menjadi benih yg baik di luar. Tidak semuanya memiliki kehebatan yg boleh dibanggakan spt kehebatan tuan, apatah lagi utk diletakkan nama sebaris dgn pengasas Yayasan Al bukhary, pengasas virgin group kelahiran London, ataupun anak seorang keturunan Scotland yg lahir di seattle US itu. Tetapi, pljr saya bukan sahaja ada yg telah menjadi pekerja yg baik, malah memiliki sykt sendiri yg telah kukuh berdiri, bahkan kembali menyumbang kpd KK kami di sini.

Unknown said...

Tidak dinafikan, cabaran di luar adalah sesuatu yg sememangnya tidak disangka2 oleh kebanyakan pelajar KK dan Poli, dan sy juga percaya, tidak ramai pihak industrI yg sehebat tuan mengendalikan pelajar sebegini, apatah lagi turun ke poli atau KK bg menyelesaikan masalah yg dihadapi. Sy sendiri percaya rakan2 pensyarah kami telah melaksanakan yg terbaik utk anak didik mereka, tp mungkin kerana anak didik kami lebih diajar berkenaan to do it is to believe it. Dan kerana itu mungkin mereka mengalami kejutan budaya dengan cabaran yg dihadapi oleh pelajar apabila cuba bekerja di industri kerana selagi tidak menghadapinya sendiri, apa yg dinasihat dan diperkatakan tidak akan menjadi pegangan. Cukup rasanya menulis ttg kekuatan dan kelemahan kami.
Ayuh bahagikan masalah tuan dgn KK dan poli kpd dua, pertamanya sahsiah dan kedua ilmiah. Sy terpanggil utk mengupas berkenaan dua isu utama dlm masalah ini.
Sahsiah
Pendekatan sahsiah di poli dan KK memang tidak mencukupi, sekiranya dibandingkan dengan pengajian sahsiah, agama dan moral hatta kemahiran komunikasi sekalipun, kekangan masa pengajian mereka yg terhad, (2 thn utk program sijil dan 3 thn utk diploma) mereka turut diwajibkan pelbagai ilmu teknikal yg memiliki jam kredit yg banyak. Bosan sebenarnya member alas an, tp tudingan jari pd perkara lain tidak mendatangkan apa2 kesan. Ya, sy menulis Bukan utk membela, ataupn tidak mahu menagku salah, tetapi kekurangan ini sedikit sebanyak turut menyumbang kpd kemahiran sahsiah dan kendiri pelajar, hatta kemahiran EQ dan SQ sekalipun, selain masalah yg tuan sendiri kupas dgn hebat dlm posting tuan. Namun, jika dikatakan adakah pelajar itu sgt gigih merubah dirinya, ya, bahkan mereka semasa latihan industri sedang dan sepanjang pengajian terus mencuba utk berubah. Kegagalan mereka utk memenuhi kehendak industry, itu juga adalah salah satu titik perubahan. Buktinya, lihat dan hakimi pelajar itu bukan semasa dlm pengajian ataupun pengajian industry, tp hakimi mereka selepas tamat belajar. Masa perubahan ataupun hijarah mereka dalam hidup mungkin tidak sepantas org lain, tp mereka akan berubah dari seorg yg kurang bijak, kpd lebih bijak, dari seorg yg tidak mahir berkomunikasi, kpd yg lebih mahir berkomunikasi, dari yg gagal memenuhi kehendak sykt semasa menjalani latihan industri, kpd yg pekerja yg lebih baik kelak, insyaAllah.
Sikap, dan sifat malas yg menular dlm diri adalah antara rencam biasa bagi seseorg individu yg bergelar manusia, tp percayalah, sifat malas tersebut akan hilang apabila mereka bukan bergelar pelajar lagi, tp telah bekerjaya dan bekerja. Mungkin kedengarannya saya spt membela, tp sy sebenarnya menulis berdasarkan bukan shj pglman sendiri mendidik pelajar sebegini, malah bercakap sbg indvidu yg benar2 faham terdapatnya segelintir pelajar sebegini. Cuba lihat pelajar “bermasalah” ini dalam masa akan datang, adakah mereka berjaya berubah dlm erti kata perubahan sahsiah atau moral itu sendiri. Mungkin masih lagi tidak dpt menepati perubahan yg tuan harapkan dari lulusan KK atau Poli, tetapi hijrah mereka insyaAllah akan tepat seperti ertikata “hijrah” dlm Islam itu sendiri, iaitu berubah dari yg tidak baik, kpd yg lebih baik.
Petikan dari http://www.fkkksa.utm.my/index.php/Latest-Minda-Lestari/Hijrah-ke-arah-gaya-hidup-lestari.html
Dalam Al-Quran, kata dasar “h-j-r” digunakan dalam pelbagai keadaan, misalnya untuk meninggalkan perbuatan dosa (menyembah berhala) (Muddatsir: 5), memisahkan isteri dari tempat tidur (An-Nissa’: 34), menjadikan al-Quran sesuatu yang tidak diacuhkan (Al-Furqan: 30), menjauhi mereka (orang yang mendustakan) dengan cara yang baik (Al Muzammil: 10), berpindah ke tempat yang diperintahkan Tuhan (Al Ankabut: 26), berhijrah pada jalan Allah (An Nisa’: 89, Al-Anfal: 72).

Unknown said...

sambungan:
Hijrah menandakan suatu pembaharuan, pembaikan dan peningkatan dalam pelbagai segi kehidupan, tidak terhad kepada aspek spiritual sahaja. Dari segi pemikiran, hijrah mendorong pembinaan minda positif, proaktif dan lestari. Dengan keyakinan tinggi, minda positif dan mengharap keredhaan Allah SWT, maka Musa’ab bin Umair sanggup berhijrah meninggalkan seluruh harta, kedudukan dan kemewahannya di Mekah. Demikian juga Abu Bakar as-Siddiq yang berfikiran proaktif bahawa hijrah ke Madinah akan membuka lembaran baru kehidupan beragama sehingga sanggup berkorban menemankan Nabi Muhammad s.a.w. dalam perjalanan penuh dramatik meninggalkan bumi Mekah.
Dan utk itu, sy berterimakasih malah berbangga dgn rakan2 pensyarah di KK dan Poli lain di segenap pelusuk Malaysia ini, atas segala perubahan yg telah dibuat ke atas kekurangan pelajar kita, bahkan perubahan pd diri kita sendiri.
Ilmiah
menulis ttg ilmiah, sy cukup bersetuju dgn pendapat tuan mengenai kekurangan ilmu di dada anak didik kami semasa menjalani latihan industri. Mungkin kedengarannya agak pelik dan sedikit menggelikan hati, kerana kekurangan ilmu dan ketidaksiapsiagaan mereka itu lah maka mereka dihantar ke latihan industri. Kerana tujuan latihan industri itu sendiri bukanlah utk mengaplikasikan ilmu, tetapi melatih dan mengembangkan ilmu berkaitan bidang yg mereka pelajari di KK dan Poli. Di industri lah tempat mereka belajar bukan shj ttg kemahiran dan teknologi terkini, tp ttg apa itu politik pejabat, ttg apa itu senioriti tempat kerja, ttg apa itu pengurusan dan prosedur birokrasi yg meletihkan,dsb. Em, mungkin pentafsiran tuan sbg wakil industri berkenaan latihan industri tidak cukup, dan utk itu, sy mengharapkan supaya tuan terus mendalami intipati latihan industri itu sendiri dlm skop yg tidak sesempit spt sekarang ini. Sekali lagi tidaklah sy menyalahkan pihak tuan atas kegagalan tuan utk memahami kehendak pihak KK, Poli bahkan pelajar itu sendiri, tetapi agak kesal kerana luahan kekecewaan tuan pd isu yg jelas terfokus, telah menjadikan ia satu masalah yg seolah2 mencapah, dan melihat hampir kesemuanya dlm bentuk yg negatif. Keilmuan pensyarah mmg telah cukup mantap dlm acuan modul yg perlu diajar,tetapi sememangnya tidak terus secara constant selari dengan kehendak industri, tetapi kami sentiasa cuba mempertingkatkan diri. Kerana itulah wujudnya latihan industri, tempat dimana pelajar belajar dan menerima latihan berkenaan segalanya yg tidak mereka belajar dan perolehi semasa di kampus, dan pensyarah sendiri menerima input pelbagai selepas belajar melalui laporan latihan industri yg ditulis oleh pelajar apabila selesai latihan industri kelak. Sy merasa bangga dengan kekuatan sykt tuan, dan lebih dibanggakan lagi, membaca mengenai ketekunan tuan melatih anak didik kami, setidak-tidaknya telah berusaha kearah itu. Jgn sekali-kali serik, dan terus menyumbang kpd kemajuan agama, bangsa dan Negara. Terima kasih. Setiap satu manusia ini ada kelebihan dan kekurangannya sendiri, dan utk itu, sy memohon maaf atas kelemahan dan kekurangan kami sbg pensyarah. Tp andaikan manusia itu sebidang kertas putih, apabila diletakkan titik hitam di tengahnya? Apa yg kita lihat? Kebanyakan org akan melihat titik hitam di atas kertas putih, dan tidak ramai yg melihat keluasan kawasan putih yg jauh lebih besar dari titik kecil hitam itu sendiri. Potensi manusia terutamanya adalah unik dan memiliki kelebihan tersendiri, terpulang kpd individu utk mengenalpastinya. Ilmiah adalah ilmu,dan ilmu itu tidak satu saja cara mempelajarinya, bahkan ilmu baik diperolehi daripada pengalaman masing2.
Menuding jari tidak akan merubah sebarang permasalahan, dan ini sy nasihatkan utk diri sy,rakan2 pensyarah bahkan diri tuan sendiri. Ketika meludah,jgn dongak ke langit.
Dari berfikir di luar kotak, baik berfikir dalam satu kotak yg baru. Dan buat lebih byk kotak2 yg baru dan jauh lebih hebat dari kotak2 lama,wallahuallam.

Unknown said...

sila komen semula.

Unknown said...

salam dan salam perpaduan buat semua...

banyak komen dari tajuk utama yang diutara oleh encik azizen.. ada yg boleh diterima pakai.. terima kasih kepada encik azizen kerana timbulkan isu ini.. saya sendiri masih salah seorang pelajar salah satu pelajar politek di negara kita.. mmg ada benarnya spt kata encik azizen terdpat masalah dlm politek..

untuk pengetahuan cik, plajar skrng mmg tk mahu lgsg berssh sedikit pon dlm mencari ilmu.. smuanya tggu disuap dan dikunyah shj.. namun ada segelintir pensyarah yg cuba bertindak kreatif tp dicemuh oleh pelajar dr blakang.. sbenarnya bnyk pensyarah yg kreatif dan inovatif dlm mengambil tahu ttg pelajar2nya..

nmun jasa baik pensyarah ni menjengkelkan pelajar yg tk suka diambil tahu.. sy tk pasti d USM cik ada borang utk menilai kualiti pensyarah mengaajar.. kami ada.. dan pelajar2 yg tidak berpuas hati akan meletak rate yg teruk pd pensyarah.. ada yg rate pensyarah yg tk berkualiti pada rate yg tggi hanya kerana suka akan kehenseman dan kecantikan pensyarah.. sgguh tk adil..!!

apabila pensyarah tk dpt tlg.. trus mereka blah dgn tunjuk muka tk puas hati.. smpaikan pensyarah terpaksa menelefon @ sms mereka untuk hantar tugasan.. mayb dr sini lah pensyarah mula kurang peduli.. sy rasa usm tk smpai mcm tu.. sy kesal ada kwn2 mcm tu..

pelajar poli skrng tkleh trima jika tmpat yg mereka buat LI tk tunjuk yg berkaitan dgn kursus yg mereka ambil.. pensyarah skrang pon mengajar bkn untuk pemahaman pelajar.. hanya utk menghabiskan silibus semata-mata..

saya juga tk menyalahkan pensyarah itu adalah arahan yg mereka patuhi.. ada juga pensyarah yg lgsg tk ambil peduli walaupun di beri amanah menjadi penasihat akademik pelajar @ mentor.. sy rasa.. bakal2 yg jadi pensyarah perlu dikaji lg keberkesanan mereka utk menjadi pensyarah yg berkualiti.. maaf utk semua pensyarah.. tp sy sniri ada pensyarah dan pegawai yang sgt sy sanjungi kerana kualiti mereka mengandalikan pelajar sgt2 bgus.. syabas..!!

sy sniri dan team sy dlm ke arah membantu mengubah kwn2 ke arah yg lebih baik.. memahami konsep sebenar menjadi seorang pelajar yang cemerlang.. sy sniri tk cemerlang nmun ape ilmu yg sy ada.. sy turunkan pada kwn2 walau sy tk setegas encik azizen..

kami mulakan dr semester 1.. mereka boleh dibentuk dgn perlahan-lahan kerana mereka bru mengenali dunia ipt.. sy cuba buat mereka berfikiran terbuka dlm belajar sesuatu di ipt.. tidak akan mengikut senior2 yg berfikiran sempit..

alhamdulillah walau tk semua.. 5-10% faham apa yg kmi cuba smpaikan.. dan mereka pula berebut rebut untuk menyertai kami dlm membantu rakan2 yg lain..

apa2 p0n semua dh berlaku dan sedang berlaku.. sememangnya harus ada perubahan dari semua pihak dalam politeknik.. sy tk pasti sama ada politek angkuh dgn tindakan sendiri atau berfikiran terbuka menerima pendapat orang luar yg prihatin..

terima kasih kerana keprihatinan encik azizen terhadap pelajar2 zaman sekarang.. andai encik azizan berkeyakinan tggi dlm mendidik kami tk kira dr mana2 ipt pon.. truskan lah.. saya bangga ada insan macam encik azizen..

mencari ilmu bukanlah mudah seperti mkn nasi.. ianya terlalu susah seperti berenang dilautan yg luas mencari daratan.. kalo tk kental.. mati katak.. kalo tabah dan kreatif, selamat dunia akhirat..

salam semua..

Mohd Arif Ibrahim said...

Salam..

Saudara yang dihormati lgi dikasihi,dalam isu ini bagi pendapat sy kita xboleh slhkn pensyarah dan pihak pengurusn 100%,kerana bagi sy ia bergantung kepada individu pelajar tersebut untuk menerima atau sebaliknya terhdp pembjran.Sy merupakan pljr Kolej Komuniti Seagamt 2,sy melihat masalah yang ini ialah sikap sorg pljr dan menolak dakwaan yag diutarakan oleh saudara.Namun ada jgk kelemahan tpi bagi sy kita xboleh menunding jari kepada sblh pihak je.Kalau saudara rasa mampu untuk melaksanakan perubahan,sy cadangkan saudara duduk semeja dgn pihak pgurusan kk dan poli untuk menyelesaikan masalah ni,barulah profisional.Kerana islam pun menggalakkan kite adakan musyawarah,wacana dan forum bagi mencari titik tolak trhdp permasalahan tersebut..

presint14man said...

Pertamanya, sy tak pasti kenapa ada komen yg dipadamkan oleh author. Ia menjelaskan bahawa en azizen tidak bersifat terbuka. Anyway isu ini sy ulas di dalam blog sy supaya ia tidak dipadamkan oleh sesiapa.

Sebagai insan yg telah berjaya dan kaya, azizen perlu lihat kpd 90% lulusan spm yg tidak dapat ke ipta. Poli dan kolej bantu selesaikan dgn mengambil 40% drpd mereka. Kes yg dihadapi oleh azizen adalah kes terpencil shj. Takkan marahkan nyamuk kelambu dibakar.

Unknown said...

Assalamualaikum,

Semua komen yang ditulis adalah lahir dari pelbagai pemikiran yang menunjukkan kepelbagaian kefahaman. Ada yang baik dan ada yang kurang baik namun satu saja yang nak saya sebutkan disini. Apabila timbul sesuatu masaalah kita sering menyalahkan orang itu, orang ini dan kita mempertahankan diri kita dengan berbagai alasan tetapi kita tidak pernah melihat kesilapan diri kita sendiri. Bagi saya dalam hal ini semua pihak perlu memainkan peranan masing-masing dan sentiasa bermuhasabah keatas setiap perlakuan yang berlaku. Penerapan nilai-nilai akhlak yang yang mulia amatlah perlu keatas semua individu dari atas hinggalah kebawah. Ajaran Islam ditinggalkan kebelakang manakala teknologi dan pengetahuan kedunian didahulukan, inilah masalahnya. Semuanya ini adalah petunjuk dari Allah s.w.t. maka renungilah setiap permasalahan yang timbul dan ambil iktibar dan atas setiap kejadian, jangan kita menghentam balik apabila dihentam tapi jadikan ia sebagai satu cabaran dan panduan untuk masa depan. Kembali kita kepada yang Maha mengetahui dan Maha Agung.
wasalam...

dep16f.blogspot.com said...

Assalamualaikum...

artikel ini hanyalah pandangan peribadi penulis bermaksud bukan fakta. Tiada rujukan setiap hujah seperti pengambilan pelajar oleh universiti, sifat pensyarah dan sebagainya. artikel begini boleh tertakluk di bawah akta hasutan dan boleh diambil tindakan.

tq

mclara57 said...

Salam,

Ada kalanya sesuatu yg dimulakan dengan niat yg mulia menjadi malapetaka hanya kerana perkataan yang dipilih tidak mengikut tatabudaya orang Melayu. Kita mau jadi modern dan kita fikir keterbukaan dan kelantangan akan merubah keadaan. Itulah kesilapan kita.

Intipati teguran sangat baik dan mulia, ia rosak dek kata-kata hinaan yang di lemparkan. Lantas kemuliaan niat terus cair dek panas dan beracunnya perkataan.

Saya berdoa tuan berbahagia sentiasa tenang dan sihat untuk mendidik lebih ramai pelatih minus those poisonous words... God Bless you Sir... Terima Kasih atas teguran

IR PIUH said...

Syabas kerana membantu mengurangkan kemasukan pelajar ke Politeknik dengan pandangan-peandangan negatif blogger seperti saudara. Politeknik menerima kemasukan pelajar yang terlalu ramai dan melebihi enrolmen setiap semes ter yang mungkin terdiri dari kaum kerabat saudara yang tercicir dari IPTA, yang tidak mampu dari segi kewangan dan mungkin juga yang benar-benar berminat dengan pembelajaran Politeknik kerana Program-program yang dijalankan di seluruh Politeknik diiktiraf oleh MQA, dan lepasan Politeknik sudah memasuki semua industri dan pendidikan lanjutan. Andai lepasan Politeknik tidak diterima oleh Universiti kerana prejudis Universiti itu sendiri, sebenarnya itu bukan MISI POLITEKNIK. MISI POLITEKNIK ADALAH MELAHIRKAN SEPARA PROFESIONAL BAGI SEKTOR AWAM DAN SWASTA.

Untuk pengetahuan saudara, kami Pensyarah Politeknik dikehendaki mendidik pelajar dari kalangan yang diterima lemah dan sederhana, kemudian kami ajar dari basic hingga ke tahap setaraf sijil dan diploma dan terkini advanced diploma. Kami dikehendaki untuk memastikan 90% pelajar berjaya dalam pelajaran. Untuk itu kami terpaksa memberi tambah nilai dan kerja seperti kuliah tambahan, program motivasi dan jatidiri, dsb. Dan untuk pengetahuan saudara, tigas kami bukan mengajar saaja, kami juga bertugas sama seperti di sekolah, seperti cikgu yang terpaksa membuat kerja-kerja kerani dan pengawal keselamatan, juga seperti polis bagi mengawal disiplin kepada pelajar yang rata-rata dari sekolah kelas hujung (bermasalah dari sekolah lagi).
Kami tak seperti pensyarah Universiti yang terima pelajar yang sudah pandai dari spm, kemudian mudah ajar dan kemudian mudah pula nak gagalkan pelajar. Kami diamanahkan untuk menerima pelajar seperti yang saudara hadapi, yang berkemungkinan terdiri dari kaum kerabat saudara juga, dan kami tidak boleh sewenang-wenang gagalkan tanpa ada usaha seperti yang saya sebut diatas.

Dengan bebanan kerja, dengan background pelajar, dengan keupayaan kewangan politeknik yang terhad, saya tidak boleh bertindak bodoh seperti saudara syorkan agar pensyarah Politeknik letak jawatan. INI ADALAH KERANA KAMI ADA TANGGUNGJAWWA, KAMI PIKUL TANGGUNGJAWAB AGAR PELAJAR2 YANG SAUDARA SEBUTKAN YANG BERKEMUNGKINAN TERDIRI DARI AHLI KELUARGA SAUDARA SENDIRI, DIBERI PELUANG SAMBUNG BELAJAR, ADA SIJIL, DIPLOMA, DEGREE DAN SETERUSNYA BERSAING DENGAN ALAM LUAR. ANDAI MEREKA GAGAL, GAGAL ADALAH PEMULA KEPADA SETIAP KEJAYAAN.

AKHIR KATA, BAIK KERJA MAHUPUN BERNIAGA, PERLU YANG HALAL AGAR DAPAT REZEKI YANG HALAL. KEBANYAKAN PERNIAGAAN MLM DAN PIRAMID ADALAH PENINDAS KEPADA PELANGGAN DOWNLINE. REZEKI YANG KITA DAPAT, MEMBENTUK PERIBADI KITA. KITA PERLU JAGA MAKANAN KITA AGAR TIADA HARAM DAN SYUBAHAH, KERANA IA ADALAH TOOL MEMBENTUK PERIBADI AGUNG.

Satu lagi yang saya nak nasihat ada saudara, jangan sengaja timbulkan isu ini agar blog dan perniagaan saudara menjadi tumpuan ramai. Jangan jadikan seperti skandal artis sebagai pelaris populariti blog dan perniagaan saudara. Saya kira saudara tentu lihat peluang ini memandangkan Politeknik 27 buah seluruh negara mempunyai potensi customer dengan staf lebih dari 13,000 dan pelajar 120,000. Jika saudara ada masalah, buatlah aduan online yang disediakan oleh website kementerian pengajian tinggi https://www.mohe.gov.my/sad/ . Jangan rendahkan martabat kelulusan saudara dengan cemuhan seperti ini di sini dan publisiti murah untuk kembangkan perniagaan piramid skim saudara yang ada unsur syubahah.

Unknown said...

assalamualaikum...tumpang menyibuk sekali leh kan? sy actually lec baru kt slh satu poli kt malaysia n... mmg btl apa yg penulis n tls..tp kita xleg generalize kan semua lec, pengarah n pelajar poli mcm tu. ada yg bijak n ada kurang pick up. thts normal la. even kt universiti pun mslh sama ttp timbul... sy pnh mengajar di universiti, pnh kerja swasta n skang di poli... mengubah sistem poli bkn boleh dibuat sehari or seorang..dan bkn boleh dibuat dgn satu pihak..semua pihka kn terlibat... kl penulis di sektor swasta sendiri xbg peluang dan xmembantu sebaliknya sekadar menuding jari menyalahkan org lain, dunia xberubah... apa sumbangan penulis lak dalam membantu isu n? mgkin sekarang penulis xde kena mengena ngan student poli tp lets say satu hati nnti penulis n ada anak yg msk poli.. xkan ms tu baru nk pkr ms dpn student poli... sbgai lec br mmg da disematkan dlm hati utk cb membantu walaupun xbyk utk student2 n sbb ms dpn mereka sikit sbyk bergantung pd lec.. tp kl lec n pengarah n mngement berusaha tetapi masyarakt luar still judge membuta tuli..apa ertinya? entahla... just dlm isu2 mcm n, kita ptt munasabah diri sendiri dulu n fkr apa sumbangan kita sblm kita slhkan org lain... sbgai lec mmg sy cb n akan cuba utk memperlengkap student sy ke arah yg ms dpn yg lbh baik.. tp kdg kala kita hanya merancang, Allah yang menentukan... semoga kita mendpt iktibar dan berdoa semoga bkn saje student poli tp semua masyrakat malysia akan ada ms dpn yg baik....

Yop Kejor said...

Saya melihat pemasalahan pokok disini yang ditimbulkan oleh saudara Azizen :

1. Rasa tidak puas hatinya dengan keadah yang digunakan oleh Pengarah politeknik kulim dalam menyelesaikan masalahnya.
2. Rasa tidak puas hatinya dengan pegawai latihan industri politeknik tersebut dengan penerimaan dan penyelesaian masalah.

2 isu besar yang perlu diselesaikan yang berbentuk peribadi akibat rentetan berkenaan pelajar kita/Malaysia/generasi kini. Pekara yang dirasakan berlaku bukan sahaja dipihak en. Azizen, tapi penyakit/masalah yang telah/sedang berlaku diseluruh Malaysia terutamanya orang melayu yang telah dihinggapi pelbagai penyakit kronik, hati, mental, lemah jati diri dan sebagainya.

Keadah penyelesaiannya :

1. jangan bahas panjang2 - bersua mukalah tuan2 berkenaan diatas diatas nama gentleman/ ingin hidup lama/ sanggup menjawab persoalan diakhirat. Selesaikanlah cara muhibah dan waras. Tak guna kita palong satu dunia cerita buruk/aib. Bukan dapat pahala pun. Yang dapat pahala.. bila ianya selesai.
2. Kena terima, inilah Malaysia. Pendidikan cara Malaysia, mentadbir cara malaysia, Ini lah sistem yang ada dan wujud. Jika kita tidak puas hati, berilah pandangan dan teguran yang membina. Itulah yang terbaik, bukanya kita menjahanamkannya kerana itulah yang KITA ADA. Kalau tak puas hati, carilah negara lain jika kita mampu tinggal disana.

Ingat, kalau tidak silap saya hadis nabi bermaksud - kalau kita tutup aib sahabat kita, insyallah Allah akan menutup aib kita.

Kita hidup tak lama. Tinggalkanlah nama yang harum untuk penduduk dunia.

miskulhawarie said...

salam....

"Apa Nak Jadi Dengan Politeknik dan Klj Komuniti"

hebat topik ni.....
saya baca blog ni n gosip ni macam gosip artis lak.... fuh.. saya adalah seorang pensyarah, guru, pekerja, kdg2 cleaner, n dah semua keje sy buat kot... ermmm... n nk komen sikit la....

- PLEASE EN AZIZEN -
1. Jika anda seorang yang profesional n pandai berkomunikasi silalah ke poli or kk yg terlibat.. bincang dengan berhemah, penuh rasional.. kami sentiasa membuka ruang untuk sesiapa sahaja memberi pandangan dan pendapat.. kdg2 kita tidak berupaya untuk memantau semua pelajar LI kita, tidak semua pelajar seperti cermin, sama di luar kampus dan di dalam kampus...

apa yg terdaya kami beri kami beri.. (tugas2 lecturer poli n kk pun dah diterangkan sikit oleh kwn2 kita kat atas) so xperlulah sy terangkan....

sy xnak cakap byk lah ek... so sy sarankan buatlah aduan terus ke poli, dtg berjumpa pengarah or TP, xsempat datang emailkan.. semua pensyarah semua ada email masing2, so luahkan... try disscuss n beri cadangan.. i think lebih sesuai jika face 2 face, lagi best.. leh melihat reaksi yg tidak puas hati... leh dtg aura perbincangan tu....

kalau pihak kk n poli xdapat nk settle, u can go to putrajaya, jumpa dato' imran sendiri, bincang n bincang..... sy bangga la kalau ada org macam en ni yg berani mengkritik dan memberi cadangan ke arah pembentukan modal insan negara... suggest kepada poli n kk...

umm.. so kawan2 yg lain mengkritik bagus sebenarnya, tapi kritikan tu biarlah membina.....

aku xnak byk2 komen.. malas...
sebab buat penat tangan menulis jerk... so.. en azizen jgn emosi ye.. selesaikanlah dengan bijak.. jgn melulu....
jgn salahkan mana-mana pihak.. kaji, selidik, buat analisis dulu.. pastu nk protes sila gunakan saluran yg betol.....

ok tq..

Unknown said...

Assalamualaikum wbt....

En Azizan...

Boleh saya tahu course apa?
Degree apa? SPM berapa encik ni? Dulu Praktikal kat mana? Dulu sekolah kat mana? MRSM ke ? Sekolah sains ke? Ambik aliran apa masa SPM art stream ke pure science?

Habis degree USM tu terus terer buat kerja kat dunia luar ke?
Tak pernah buat silap ke?
Perfect ke selama ni?

Cara komen encik ni tak profesional pun...
Tak matang pun...
Tak educated pun ..

Saya rasa komen encik macam komen budak2 mentah je...

Cuba reflek balik, muhasabah diri balik...

Encik ni bengang kat siapa sebenarnya? Kalau tak puashati boleh direct ke KPTM Putrajaya, bukan kita tak ada rujukan yg lebih baik.

kita sesama bangsa Malaysia (MELAYU LAGI...) sepatutnya memberikan komen membina dan idea yg positif bukan mengkondem dan ini boleh menyebabkan PENYAKIT DALAM HATI.

...RAKYAT MALAYSIA PRIHATIN...

Anonymous said...

by the way en azizen, survey mana yang mengatakan banyak syarikat swasta yang tidak mahu menganbil graduan politeknik dan kolej komuniti?...dan sila nyatakan IPTA yang telah menutup permohonan untuk garduan politeknik?...sedangkan salah satu daripada universiti antarabangsa di malaysia dan australia masih menerima pelajar politeknik...i'm asking these as i need to update the survey data...just that..thanks

abglek said...

1st sekali, aku dapat link ni dari spam email, mula2 malas nak layan, tapi bukak gak, jenguk2 juga kat topik2 lain, & mcm biasa la, blog orang2 baru nak idup..

aku pusing2 tgk topik lain kat blog ni, selain artikel, berita yang ko tempek (tempek saja, komen pun tarak), mana la benda membina ko letak. cranky betol la ko ni. try review balik apa arah tuju/matlamat blog ko ni.

so aku patah balik le kat topik ni, bukan ape, aku ni ground edu gak & tujuan aku bagi cool down skit kat pensyarah2 kk&poli, & taknak orang luar pandang serong. tapi x pe, kalau ada benda yg baik korang ambil la, gunakan, yg tak baik jadikan pengajaran.

so, untuk saudara Azizen;

1) wow! pengarah (adik dia ke whatever) ugut, ni kira hebat, 1st time dalam negara. Boleh tahan samseng pengarah, ingat pengarah ni nerd je. saya cadangkan saudara buat laporan polis, bole buat lubuk duit, mana tau saman kerajaan dapat RM2-3 juta, orait apa, daripada ko tulis blog ni, Nufnang tu dapat berapa sen sgt.

2) budak2 ni attach 6 bulan kan?, sblm dia pergi attach pun kat kk/poli pun rasanya tak lama, 1 atau max 2 tahun, so, perbezaan tempoh tu dalam ratio 1:2. adakah budak2 ni berubah at least suku atau separuh daripada expectation saudara (dari segi sikap) sepanjang jagaan saudara? & kalau ikut apa yang difahamkan, tempat saudara juga sebagai tempat latihan, kira saudara ni juga guru/mentor juga, setaraf pensyarah kk/poli juga apa. lgpun saudara ada mention masa mula2 dtg budak ni bagus, lepas sebulan-2 jadik monyet pulak, macamana tu, dari elok2 baik jadik semakin tak baik? so kat sini sistem yg mana sebenarnya yg nampak tak betol?

3) kadang2 satu sistem yg baik tak mesti fikir luar kotak, kadang2 hanya fikir back to basic, atau apa2 cara lain, ikut kesesuaian. contohnya dalam kes ni, biasanya sistem yang diamalkan kat Malaysia, masa industrial attachment, majoriti markah adalah dari majikan, malah majikan berhak untuk menggagalkan pelajar. saya percaya begitu juga di kk/poli. so, saya rasa saudara hanya perlu gagalkan pelajar yg tidak layak & tidak perlu buat kecoh. saya ingat kalau gagalkan budak ni, mereka akan cukup2 serik

4) cerita pasal basic ni, rasanya pun saudara dah study dasar kk/poli, mmg untuk sediakan budak2 utk isi kekosongan pekerjan dibawah dari separa-profesional, level diorg memang disitu, so what do you expect? kalo semua keluaran kk/poli jadik Syed Mokhtar, sape nak kerja bawah2 ni, indon? bangla? dah jadik pun sekarang kan? biras saya penah propose projek kat Syed Mokhtar ni, cara dia tak cakap banyak, waktu present pun dia macam tak dengar, dok menconteng buku dia je, kalau dia tak setuju, dengan tegas dia tolak, tapi dia tak hina atau mengutuk (tak tau la kalau present sampah kat dia, mungkin dia maki buang masa dia). saudara rasa paras mana taraf saudara dengan syed mokhtar tu yg dah mmg kaya (kalau kaya la ukuran kejayaan)?

abglek said...

5) kalau kita dah tak suka sangat satu sistem, cara paling mudah keluar dari sistem tu ATAU kita ubah sistem tu, tapi bukan kerja mudah, perlukan kesabaran, kerja keras & akhir sekali keikhlasan, selinap dalam satu sistem, dengan sabar ubah sedikit2 sistem tu, ni model orang yahudi kat us & dah terbukti berjaya, sanggup? tak sanggup dok diam2.. dalam konteks negara, saya cadangkan saudara buat trip ke kesatuan soviet, kat situ rakyatnya sangat aman damai, tiada jenayah berlaku & anda akan di escort kemana2 di dalam negara tu, mana tau saudara berminat dengan sistem disana (tu pun kalau orang sana berminat dengan ko la..).

6) pasal sistem, saya tak minat nak kongsi dengan orang yang tak sepatutunya, tapi saya bagi 1 contoh: sistem jalanraya 2 hala, orang yang paling cepat sampai dengan selamat bukanlah orang yang sepanjang masa berada di lorong kanan, tetapi dia berada di lorong kiri bersama2 orang lain. dia akan memotong di bila keadaan sesuai, legal, tidak membuta-tuli, guna kebarangkalian untuk mengira tempoh, jarak etc.. tetapi ada juga 1 golongan keji & mementingkan diri, dia memotong di sebelah kiri, bahu jalan, ruang kecemasan, jalan bas&teksi/motorsikal malah ruang pejalan kaki, memang boleh sampai cepat, tapi menyusahkan hidup orang lain. kalau tak, just follow orang2 lain, jgn buat hal, ikut je peraturan. so kita berada di golongan mana? apa kemampuan kita? selagi bukan berada dalam golongan yang keji, ok la.

7) menurut edward de bono (ko mesti kenal, upsidedown, 6 hats thinking etc etc), 90% dari kesilapan adalah dari andaian, so andaian adalah tidak valid dalam menerangkan fakta.

so, macam tu la.. kalau ikut aku, memang la kita banyak kelemahan, banyak kebocoran dalam sistem kita, tapi sistem lain juga ada kelemahan sendiri. pernahkah kita tanya mana pula kelebihan di sini?, apa yang kita boleh manipulasi atau ketengahkan? & bertanya diri, apa tindakan yg telah aku sumbangkan untuk sistem ni & please, talking's not consider as an act.

selamat malam..

Unknown said...

Tuan,

Sekiranya terdapat sebarang aduan/pandangan berkenaan politeknik, sila salurkan ke pengambilan@politeknik.edu.edu.my, pihak sektor pengurusan politeknik,jppkk, kpt mengalu-alukan pandangan dan aduan daripada tuan-tuan sekelian.

Abu Uwais said...

bagi pendapat saya la.. bulan pertama dan kedua tu budak2 ni masih mengikuti norma2 baik yg diajar di poli.. masuk bulan ke-3, bebudak ni dah terikut dengan budaya kerja kat syarikat tuan azizen. Jadi, tuan jgn la salahkan mak kandung sedangkan mak angkat yang ajar anak tu kencing berdiri... wallahu a'lam.

Nur Akmam Shamsudin said...

Assalamualaikum,saya nur merupakan salah seorg pensyarah politeknik.saya memandang ini suatu yg positif,sbg satu teguran kepada para pensyarah.ini kerana sy juga dulu daripada industri.pd saya perkara ini perlu diambil berat oleh semua pihak tidak kira pensyarah,pelajar,ibu bapa,masyarakat dll ini kerana tugas mengajar dan mendidik bukan hanya terbeban kepada pensyarah sahaja malah tgjwb semua pihak.Namun bagus bagi kita semua revise tgjwb kita bersama.wassalam.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Admin said...

salam. saya membalas kembali apa yang telah dikomen oleh en azizen yang sangat hebat dan bagus ini.

saya ni memang bukan produk politeknik yang terbaik. siapalah saya kan. saya hanya pernah bekerja di salah satu firma perladangan terbesar negara. dan kini merupakan seorang penjawat awam yang memahami kekangan dan permasalahan yang timbul di kalangan kakitangan atau jabatan awam.

selain itu, kini atas dasar semangat cintakan politeknik, saya menubuhkan sebuah komuniti untuk menyatukan semua pelajar dan lepasan politeknik. siapalah saya kan, apalah saya ni kan. saya cuma produk politeknik yang tak berkualiti.

memetik kata2 en azizen,
"Jadi kesimpulannya disini sy menyalahkan pensyarah punca utama kes ini berlaku. Sy nasihatkan pensyarah2, kakitangan2 politeknik termasuk pengarah yg suka keja sambil lewa supaya letak jawatan dan cari kerja lain. Jgn disebabkan oleh kelalaian anda, nasib dan masa depan generasi muda akan datang menjadi gelap.
Fikir2kanlah sedalam-dalamnya.."


hebat sungguh en azizen, saya rasa en azizen harus diberi peluang untuk menjadi pengarah politeknik. barulah beliau boleh menjadi hero seantero malaysia.

baca balik apa yang saya cut & pastekan itu. kesimpulan yang cukup mudah dari seorang yang pernah travel ke luar negara dan mempunyai banyak client serta melalui pelbagai pengalaman. syabas, anda telah buktikan di manakah kehebatan anda ketika ini.

saya memang tidak tahu apa yang anda lakukan yang kononnya anda lakukan untuk demi kepentingan pelajar2 politeknik. tapi saya yakin dan percaya, jika pelajar poli tersebut memang bermasalah, tidak ada sebarang masalah untuk pensyarah menukarkannya ke tempat lain. sekurang2nya memberi ruang dan peluang untuk pelajar2 tersebut belajar sesuatu di tempat yang baru. memandangkan di tempat anda itu pelajar2 tersebut dikatakan "bermasalah". jadi pensyarah tersebut telah pun bijak menangani permasalahan tersebut. dan saya yakin jika pelajar2 tersebut memang bermasalah. sudah pasti ada lagi satu tulisan blog seperti anda berkenaan pelajar2 tersebut.

maafkan saya, anda telah menunjukkan "kehebatan" anda yang sebenarnya. dan pada ketika ini, saya berbangga dengan keputusan pensyarah tersebut. oh ya, siapalah saya yang hendak berbangga dengan tindakan tersebut. sedangkan saya ni cuma produk politeknik yang kurang berkualiti.

admin said...
This comment has been removed by the author.
admin said...

salam...

"...seseorang yang meninggal dunia, 3 perkara yg di kira amalannya secara berterusan :
1. doa dari anak2 yg soleh
2. sedekah amal jariah
3. ilmu yang di manfaatkan..."

...tiada pun wang ringgit atau kekayaan bertimbun menjadi ukuran. itu hanya kebahgiaan di dunia semata2. Perlu di ingat, kehebatan kita di dunia menyalahkan seseorang tidak melaksanakan tanggungjawab adalah satu kesilapan yg patut seseorang yg mengatakannya meminta maaf, sekiranya tiada, maka jawablah dia nanti di hari akhirat kelak.

maka sebagai manusia, sepandai mana pun kita mencapai kejayaan, sebanyak mana pun wang ringgit yg dimiliki, janganlah kita mengguris perasan manusia yg mungkin terasa oleh kata2nya (pelajar/pensyarah/pengarah atau sesiapa sahaja asalkan mempunyai emosi dan perasaan kan manusia namanya). Kerana itu bukan caranya kita mendidik manusia.

majulah semaju mana ingin di capai, carilah wang sebanyak mana pun yg terdaya, ingatlah semuanya datang dari PENCIPTA. sama-samalah kita bantu membantu sesama manusia yang lemah supaya "ganjaran" yg di perolehi seterusnya akan lebih berkekalan.

wasalam.

zafiss said...

saya sokong pendapat saudara di atas

Mohd. Rizal said...

Assalam wbt.

Kita tahu niat sdr Azizen MdNor ini sgt mulia,ttp intonasi beliau agak keterlaluan sehinggakan message yang disampaikan agak 'berapi' & diapi-apikan.Mengikut sumber cerita, hanya politeknik kulim yg beliau hadapi masalah ini maka semolek-moleknya tajuk post ini adalah "Apa Nak Jadi Dengan Politeknik Kulim", bukannya seperti tajuk di atas.( Untuk elak salah faham ramai pihak). Setiap manusia ada tanggungjawab masing2. Tunaikanlah ia dgn penuh dedikasi & ikhlas nawaitunya.Berbalik kpd masalah pelajar praktikal poli ini , tahukah kita apa matlamat se'benar'nya politeknik dan kolej komuniti ini ditubuhkan,buangkan apa yang tercatat pd buku poli @ piagamnya, itu semuanya matlamat akademik semata2, jika berjaya,alhamdulillah ttp jika gagal,tidak harus ada pihak yg mempersalahkan atau dipersalahkan...Apa matlamat penubuhan politeknik? Ia adalah semata-mata atas dasar menjaga kepentingan & survival sosio-politik orang Melayu. Tanpanya, mana arah tujuan ribuan pelajar2 melayu yg tercicir spm ( mengapa mereka tercicir spm? Tak nak salahkan pihak sekolah & guru2 pula ke? )Pelajar2 ini tidak dinafikan adalah golongan yg gagal ke u, tetapi adakah gagal ke u menandakan bahawa mereka akan gagal dalam hidup mereka?Setiap manusia itu ada potensi masing2 yg Allah swt anugerahkan kpd mereka,mungkin potensi2 mereka gagal dilihat atau dicungkil oleh pihak poli.Apa sebabnya? Hanya mereka shj yg tahu.Memang tidak dinafikan bhw majoriti pelajar2 ini mempunyai daya intelektual,tahap akhlak dan keimanan yg kurang..tetapi adakah mereka inginkan begitu.....jika sudah kian lama mereka dibiarkan, dari bangku sekolah,di rumah dan bersama masyarakat.Adalah tidak adil 'masalah' mereka ini, kini terkena pihak skrg ie politeknik....w/pun tak dinafikan ada le juga sahamnya, tapi tak le 100%, mungkin dalam 25% ( kira ok le tu ).Sementara itu,pihak swasta, juga mempunyai peranan.Apa sebab diadakah 'industrial training'ini? Apabila diterima sahaja pelajar2 ini maka mereka adalah dibawah tanggungjawab dan seliaan kita-pekerja kita.Jgn dianggap mereka sebagai pelajar praktikal,jika ada anggapan begitu, kita akan gagal dan sukar membendung & menyelami hati & perasaan mrk.Inilah konsep saya. Sepanjang 10 tahun bekerja di bidang pembinaan, sudah ramai pelajar2 praktikal baik dari universiti- UM,UPM,UTM, USM,UITM, KUITO,KUSTEM,, institut2 kerajaan - pertanian, mara, teknologi serta juga dari politeknik,semuanya saya & kami anggap sebagai aset syarikat.Masalah mereka adalah masalah kami, ia dibincangkan dan diselesaikan bersama,hinggakan masalah keluargapun ada yg terpaksa saya selesaikan,masalah wang saku & elaun jgn cerita le,Itulah pendekatan saya,mereka dianggap staf selian saya. Walaupun tidak dapat dinafikan bahawa pelajar politekniklah yg paling bermasalah ttp alhamdulillah berkat kesabaran kami, mereka berjaya kami 'bentuk' menjadi orang berpotensi & berguna,utk rekod kesemua mereka ada yg sudah habis 1st degree dan ada yg baru nak sambung 1st degree esp kat UTM (luar kampus ).Alhamdulillah.Bagi saya, ruang masa yg banyak antara saya dan mereka membenarkan kami saling berhubung, saling berkomunikasi sehingga melahirkan kepercayaan antara satu sama lain yg dirasakan sukar mereka perolehi di poli. ( antara pelajar-pensyarah) disbbkan tempoh masa bersama yg terhad,pelajar dgn kelas & tugasan seharian, pensyarah dgn kelas mereka & kerja2 pentadbiran. Akhirnya, masalah yg diutarakan oleh saudara Azizen ini jgnlah kita ketepikan begitu sahaja, semua pihak terutamanya para pelajar poli. khususnya kaum melayu ambillah pengikhtibaran ini.....tindakan anda sekarang menentukan siapa anda di masa hadapan.....pensyarah & kami di luar ini hanya mampu menunjuk-ajar apa yg patut shj.Semoga sinar harapan masih bersama anda semua. Insya allah

Media Cikgu IT said...

Tega ulasan saudara. saya faham perasaan saudara karena ia berlaku pada diri saudara. saya anggap ia perkara terpencil, jgn kerana nyamuk kelambu dibakar. emosi yg melulu membakar diri juga nanti. harap dapat berfikiran rasional. Berdepan dgn masalah pelajar"bermasalah" bg warga pendidik sudah menjadi asam garam. Ada pelajar yg perform dan tidak perform. Jika saudara berada di pihak kami saudara akan rasainya. Dan jika sya duduk dalam keadaan saudara, sudah tentu sy akan memahaminya. Harap saudara bersabar. Jazakallah.

ismifar said...

Salam...
=ape pun yg saudara buat perlukan keikhlasan~~w/o it semua amalan jadi zer0~~N0N~~..
=sy sure En Azizen pom lebih faham apa itu IKHLAS...x guna memuji diri atau menuding jari "kau salah aku betol" sbb bg Allah kita semua nya sama...x da siapa pandai n x da siapa kaya di mata NYa...yg membezakan kita adalah amalannya yang IKHLAS (x di sebut2 untuk dibanggakan)...x da seorang manusia pom sempurna kecuali Nabi Muhammad S.a.w...maaf ye saudara...
=sy bukan pelajar or pengajar poli..tp sy terguris jga bila membaca artikel en~~entah kenapa sy terguris..mungkin kerana sy juga seorang manusia biasa...Hamba Allah sama mcm plajar p0li,pengajar p0li dan sama juga dengan encik azizen...
=sehebat mana p0n kita...akhirnya nanti kita xa bawa title jutawan ke dalam kubur..tak0t2 dgn title jutawan tu kita tersangk0t x dpt ke syurga plak...nauzubillah..setiap sen duit kita akan di hitung dan ditanya kemana?untuk apa?dan dari MANA? dah bersedia untuk itu??
=sama2 kita berdoa..memohon ampun dn bertaubat atas segala salah kita pd Allah...dan maaf ckp...encik telah mengguris hati semua pembaca,pelajar p0li,n pengajar p0li...n saya rasa encik juga perlu memohon maaf atas itu...wallahua'alam...maaf jika ada kata2 saya kasar bg encik...

Unknown said...

jangan kerana encik dapat pelajar yg bodoh masa practical semua pelajar disamakan. actually ur mind set is quite BAD. kalau aku & kawan2 boleh dapat keputusan practical CEMERLANG di PROTON TG MALIM, adakan tu menunjukkan kami BODOH? kalau kau tak tau ape2 jangan buat assumption yang melulu. adekah budak yang dapat 9A dalam SPM tp masuk poli pun BODOH jgk? bukan nak kata ape la, fikiran kau memang sempit, berlagak bagus & suka pandang rendah pada orang lain..

p/s : aku grad poli(SO WHAT?)

aqmalazmi said...

agak kecewa dengan penulis ini..sebab ada perkataan bodoh didalam nya....perincikan cara penulisan anda sebab bukan semua pelajar politeknik tak membaca blog.....lagi pon politeknik jugak dibawah kerajaan malaysia....and juga rakyat malaysian
(saya pelajar politeknik yang akan menjalani latihan industri hujung bulan ini)

terima kasih atas penulisan ini..
-kami terasa dihina oleh anda-

Noryn Danish Azuan said...

la x yh susah2 nk terangkan kt azizen ni dia tgh period x fhm apa pun saja nk glemer mcm blog beautifulnara jerrr

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Just shut the fuck up..riak sangat nak kemana..terlalu bangga dengan diri sendiri then involve kan politik.shame on you

Unknown said...

jadi keluaran politeknik ni semua x berguna la kan? x dpat kerja krjaan? bgtu?

Unknown said...

dah yang masuk poli tuhh semua yang spm nyaaa tercicir . cuba pilih hat yang slalu dok msuk u tuhh pi poli , confirm elok sbb dah tau2 result depa ok . mcm skolah menengah laaa , sekolah berasrama penuh vs sekolah harian . bandingkan result tengok ? yang mana lagi tinggi . cuba u ambik hat tercicir nihh , msti situasi yg sama berlaku .

H I S said...

SAYA adalah student Politeknik Kulim/PTSB yang encik maksudkan.Mmg ada benarnya, apa yg diceritakan. Tapi sekarang soft skills telah pon diketengahkan. Namun, ia masih dlm bentuk subjek. Sistem poli bagi sy agak kaku sedikit, dan perlu menjadi lebih aktif. Pelajar masih belum mampu berdiri dgn sendiri (trmasuk saya). Tetapi, statement yg 'menyembur'pensyarah agak keterlaluan. Sprti byk komen yg wujud luahan hati mreka, itulah mslahnya. Inilah yg byk dipesan oleh pensyarah saya. 'Tingkatkan soft skill anda itu penting!'.BAGI saya apa tersirat itu lah yg soft skills, ia tak dapat diterangkan dari buku ataupun secara terus dalam kelas. Tapi ia bersifat disiplin dan mentaliti pelajar itu sendiri. Cthnya: buat/hantar assignment, presentation, kerja berkumpulan semuanya masih takuk lama.Ia perlukan kesedaran dari pelajar itu sendiri. Tapi persoalan disini, apakah solusi yang rasional dan harmoni utk mengatasi aspek soft skill yg lemah ini dikalangan pelajar. Adakah cukup utk melabelkan pensyarah dgn 'gelaran' yg encik berikan menurut pemikiran yg 'terbuka dan kreatif' encik itu? Atau cadangan penstrukturan semula pengurusan yg lebih bersifat 'mazhab' politikal peribadi. Atau yg lebih radikal, memaksa pensyarah meletak jawatan? Saya rasa kalau encik berada dikerusi pensyarah, pasti dahi encik bakal berkerut dek memikirkan mslah yg dihdapi. Pandangan sy, berlajar lah merasai bukan menghukum. Sy tinggalkan disini soalan cepumas utk encik.
Btw, emosi selalu menjatuhkan kita. Harap encik tak gunakan emosi utk menguruskan 7 syarikat encik itu atau semasa bernegosiasi dgn customer encik di overseas.

"Berikanlah jawaban, huraikanlah simpulan."

Yang benar,
-spoon-

Unknown said...

pendapat yg buruk...xbaik memburuk burukkan kolej komuniti ngan poli...nk brjaya dalam hidup bnyakkan berdoa pada tuhan

Unknown said...

baru trjumpa blog ni..act setiap teguran kite kene trima dgn hati trbuka..maybe ade btui dn tk betui kan...btw..pandangan sy sebagai lecturer di small private college..sy dh mgjr 7 yers...sy berpendpt ...tidak semua pelajar akan perform ketika prktikal...pengalaman sy sndiri..dari 60 pelajar yg sy hntr..pasti akan ade mslh...itu biasa..jgnla pihak tuan menyalahkan lecturer sbb lect dh bg trbaik utk student..tp biasalah ada student yg tk nak follow arahan ..perangai malas..itu kami tk dpt nk wt apa walau brbuih lect..dan teguran dan motivasi setiap klai msuk kelas diberi...tugas kami mendidik tp bukan semua akan menerima dgn baik.....mungkin brlaku kelemahan pd pelajar tp pihak tuan jgnla terlalu keras ssb mereka baru praktikal..mereka masih zero ....pengalaman tkde dan mereka perlu byk ditunjuk.....dlm erti kata...mereka bukan profesional ...mari kite brlapang dada dan terim teguran dan saling meningkatkan skill masing2 utk trus melahirkan generasi trbaik.....inilah generasi muda kite yg perlu kite didik elok2 kan....jom bermuafakat....sekiann.....

Unknown said...

Lol stupid

Unknown said...

Betul.Kebanyakan kawan saya Yang masuk politeknik Tu jenis yg sederhana je result.Lagi satu pula,dulu mereka asyik meniru Dalam exam.Bayangkan jawapan sudah ada dalam buku teks tapi masih Tanya orang alahai manusia malas.Satu lagi mereka ni jenis dengki dengan pencapaian orang lain.Kalau dengki kenala rajin ni tidak cubalah buat benda tak baik sihir org lain.Mereka tak layak masuk politeknik.Masa kat politeknik Tu mestila pergunakan kawan lain untuk siapkan kerja mereka.Tak tahu malu sungguh.Saya rasa pelajar sendiri yg malas sebab tu mereka jadi riak dan sombong.Mereka ingat dah masuk ipta dah jadi hebat.Pelajar yang masuk asasi Dan lain2 yg lg baik pun tidak sombong macam ni.Penguasaan bahasa inggeris tu saya setuju.Lain Kali politeknik letak je syarat BI sekurangnya C baru layak.Barulah pelajar tak malas.Kalau dah malas dengan bodoh kenapa harus sambung belajar diri sendiri tak reti berusaha padan muka.